Opublikowano

Finał Młodzieżowy Misji Gospodarczych 2023!

Przyszłość w branży mechanicznej – to temat przewodni 5. Edycji Młodzieżowych Misji Gospodarczych, który właśnie dobiegł końca. W murach Instytutu – Centrum Doskonałości Kół Zębatych Akademii Kaliskiej im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu w piątek 21 kwietnia został podsumowany kolejny projekt edukacyjno-zawodowy Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Kaliszu.

5. edycja Młodzieżowych Misji Gospodarczych realizowana była od listopada 2022 do kwietnia 2023 roku. Jej celem w tym roku było poznanie branży i kształcenia w kierunkach mechanicznych w subregionie kaliskim.

MMG to projekt, który łączy uczniów szkół ponadpodstawowych oraz pracodawców. Tym razem zadaniem uczniów było wypracowanie i wdrożenie akcji promującej potencjał i możliwości mechanicznej wśród rówieśników. Na wdrożenie wypracowanego pomysłu i realizację akcji promocyjnej w swojej szkole uczniowie otrzymali środki finansowe przekazane przez Partnerów projektu –  JMP Medical Sp. z o.o., MiBM Sp. z o.o. Sp. k. oraz FB-MONT A. Fułek Sp. k.

„Z każdą edycją projektu staramy się to przedsięwzięcie doskonalić, zmieniać i dopasowywać do potrzeb uczestników i partnerów. Jednak jeden, kluczowy aspekt pozostaje niezmienny – zawsze łączymy poprzez to działanie młodzież z biznesem i biznes z młodzieżą i to jest jego największa wartość” – podkreślała, Magdalena Sekura-Nowicka, Dyrektor CWRKDiZ w Kaliszu.

W ramach projektu 45 uczestników wzięło udział w 3 wizytach studyjnych w firmach połączonych z pracą warsztatową oraz w 3 spotkaniach online, w ramach których wypracowywali pomysły na akcje promocyjne. Uczniowie mieli także możliwość skorzystać z pomocy konsultantów – studentów Akademii Kaliskiej im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego.

W efekcie 9 zespołów wypracowało akcje promocyjne branży mechanicznej dla swoich rówieśników, wśród których znalazły się m.in. warsztaty programowania robotów LEGO, stoiska targowe, dzień pokazowy, wywiad z przedstawicielami branży, video promocyjne, ulotka, gra terenowa.

„Bardzo się cieszę, że widzę tyle dziewcząt w tym projekcie. To pokazuje, że pomimo stereotypu, że branża mechaniczna kojarzy nam się z męskimi zawodami, w projekcie wzięło udział tak dużo dziewcząt. Młodzieżowe Misje Gospodarcze to bardzo ważny projekt edukacyjny, dzięki któremu młodzież uczy się współpracy w zespole, doskonali swoje umiejętności komunikacyjne i interpersonalne, a także krytycznie myśli” – podsumowała Dorota Kinal, Dyrektor Departamentu Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.

Dzięki udziałowi w projekcie uczestnicy wzmocnili swoje kompetencje ze szczególnym naciskiem na kreatywność, krytyczne myślenie, kompetencje cyfrowe, współpracę zespołową, umiejętność wyszukiwania i pracy z danymi.

Podczas gali podsumowującej wyłonieni zostali zwycięzcy tegorocznej edycji.

Na pierwszym miejscu znalazł się zespół PSYCHO-ĆWIARTKI z  IV LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO W KALISZU ze szkoły, która w tym roku zadebiutowała w projekcie. Grupa 4 dziewczyn tak mocno złapała bakcyla branży mechanicznej, że  zorganizowała pierwsze targi w historii swojej szkoły. Uczestniczyło w nich prawie 200 osób. Bazując na dopasowaniu do branży nie przez profil szkoły, czy klasy, a przez zainteresowania młodych ludzi, uczennice w praktyce pokazywały, że spawać każdy może, a branża mechaniczna nie jest taka obca i straszna również dla uczniów liceum. Jeśli coś ich zainteresuje, mogą rozwijać się dalej również w technicznych kierunkach.

Miejsce drugie zajął zespół  EKO-TEAM z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Kaliszu. Akcja promocyjna zespołu, który zajął to miejsce wyszła mocno poza oczekiwania projektowe. Oprócz działań skierowanych do uczniów swojej szkoły, uczennice objęły akcją również uczniów szkół podstawowych, którzy odwiedzali szkołę w trakcie dni otwartych. Stworzyły ulotki, plakaty i prezentacje. Przeprowadziły wywiad z pracownikiem branży, którym podzieliły się z innymi uczniami, a na dodatek przeprowadziły konkursy z nagrodami. Do wsparcia swoich działań oprócz firm partnerskich z projektu pozyskały również firmę Pratt & Whitney oraz RADFORM.

Trzecie miejsce w tegorocznych Młodzieżowych Misjach Gospodarczych zdobył nie mniej przedsiębiorczy zespół AVENGERSI z I Liceum Ogólnokształcącego w Kaliszu. Do realizacji akcji promującej branżę mechaniczną w swojej szkole uczniowie pozyskali aż 9 wolontariuszy i zdobyli dodatkowy budżet, powiększając początkowy o ponad 50%. Przeprowadzili w swojej szkole akcję promocyjną, która objęła aż 14 klas. W 4 seriach realizowali równolegle zajęcia z programowania LEGO, projektowania w CADzie, budowania makaronowych wież i interaktywnego quizu o branży. Na dodatek, na koniec przeprowadzili badanie satysfakcji uczestników i realizacji założonych celów.

Na czwartym miejscu uplasował się zespół FUM-OWCY z Zespołu Szkół nr 2 w Ostrzeszowie, który przygotował i przeprowadził dla prawie 100 uczniów ze swojej szkoły terenową grę miejską dotyczącą branży mechanicznej. Zaplanowali zadania  z czytania rysunku technicznego, rozpoznawania maszyn oraz quiz o partnerach naszego projektu. Do współpracy pozyskali dodatkowo Inkubator Przedsiębiorczości i burmistrza miasta Ostrzeszów.

Projekt Młodzieżowe Misje Gospodarcze jest finansowany ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego.
 
Partnerzy piątej edycji projektu MMG:

Izba Przemysłowo – Handlowa Południowej Wielkopolski,

JMP Medical sp. z o.o.,

MiBM Sp. z o.o Sp. k.,

FB-MONT A. Fułek Sp. k.,

Akademia Kaliska im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego.

W projekcie wzięli udział uczniowie z 7 szkół ponadpodstawowych z terenu Południowej Wielkopolski:

Zespół Szkół Technicznych w Ostrowie Wielkopolskim,

Technikum im. Św. Józefa w Kaliszu,

Zespół Szkół Techniczno – Elektronicznych w Kaliszu,

I Liceum Ogólnokształcące im. A. Asnyka w Kaliszu,

Zespół Szkół nr 2 im. Przyjaźni Polsko – Norweskiej w Ostrzeszowie,

Zespół Szkół Ekonomicznych w Kaliszu,

IV Liceum Ogólnokształcące im I. J. Paderewskiego w Kaliszu.