Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Kaliszu

Znajdź nas na

 

Celem projektu pn. „Równość szans  dla kadr sektora edukacji i nauki” jest wspieranie zrównoważonego pod względem płci uczestnictwa w rynku pracy poprzez podnoszenie umiejętności kadr pracujących w szeroko pojętym sektorze edukacji i nauki tj. nauczyciele, wykładowcy, urzędnicy, trenerzy, personel pomocniczy, administracyjny. Wsparciem objętych zostanie w sumie 800 osób (w tym 600 kobiet) z województwa wielkopolskiego w zakresie rozwijania kompetencji zawodowych i społecznych związanych z ideą work-life balance w okresie: 01.09.2025-31.09.2028r. 

Grupa docelowa:

Cechy uczestników:
1. Wiek: kadry z w/w sektorów „starzeją się” i większość personelu zbliża się do wieku emerytalnego. Obecnie średni wiek nauczyciela w Polsce to 47 lat, a pielęgniarki: 54l. Dlatego istotne jest żeby opracować i wdrożyć mechanizmy, które zapewnią zastępowalność kadr i przyciągnięcie do pracy młodych ludzi.
2. Płeć: w sektorze edukacji kobiety w szkołach podstawowych i przedszkolach stanowią nawet 90% kadry, w szkołach średnich ok 70%.. Luka płacowa w sektorze prywatnym wynosi ok. 9%, a publicznym: 5% na niekorzyść kobiet. W proj. zaplanowaliśmy min. 75% miejsc dla kobiet.
3. Wykształcenie: pracownicy z szeroko pojętego sektora edukacji tj.nauczyciele, urzędnicy, trenerzy, personel pomocniczy, administracyjny posiadają wykształcenie wyższe (95%).
4. Niepełnosprawność: pracujące OzN (w szczególności w sektorze publicznym) wciąż zmagają się z negatywnymi stereotypami na rynku pracy (np. są traktowane jako mniej efektywne) i co za tym idzie, zarabiają mniej niż pracownicy pełnosprawni na zbliżonych stanowiskach. Ponadto OzN są często kierowani do pracy przez na stanowiska niskopłatne.
5. Obszar zamieszkania: na obszarze wiejskim, skąd będzie min. 50% uczestników kadry sektora edukacji, w szczególności kobiety, są nadal stereotypowo postrzegane przez społeczeństwo jako mniej wykwalifikowane lub mniej kompetentne niż ich koledzy z miast. Dodatkowo spotykają się z różnymi formami dyskryminacji (np. ze względu na ograniczone zasoby finansowe szkół wiejskich, przeciążenie pracą) utrudniające rozwój zawodowy. 

Kryteria formalne:
a) osoba zatrudniona w sektorze edukacji i/lub oświaty i/lub wychowania i/lub podmiocie wspierającym te sektory (weryfikacja: formularz zgłoszeniowy).
2. Kryteria pkt w rekrutacji (po spełnieniu kr. formalnych):
-kobieta: 10pkt (weryfikacja: formularz zgłoszeniowy);
-osoba zamieszkała na terenie wiejskim (DEGURBA 3): 10 pkt (weryfikacja: formularz zgłoszeniowy);
-OzN: 5pkt (zaświadczenie/orzeczenie potwierdzające);
Na podstawie w/w kryteriów zostanie utworzona lista podstawowa i rezerwowa. 

Zadania:

  1. Kampania społeczno – edukacyjna i panele dyskusyjne.
  2. Szkolenia prowadzące do nabywania kwalifikacji w ramach ZSK.
  3. Mentoring/tutoring wspierający proces podnoszenia umiejętności.
  4. Warsztaty w formie zdalnej: kompetencje przyszłości w kontekście work life balance. 

Rezultaty /efekty:

  • zdobycie przez uczestników nowych, praktycznych umiejętności w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, potwierdzonych certyfikatem ZSK,
  • zwiększenie świadomości społecznej wśród pracowników sektora edukacji i mieszkańców województwa nt. znaczenia i wpływu work-life balance na codzienne życie każdego z nas, 
  • rozwijanie kompetencji społecznych w obszarze przełamywania stereotypów związanych z płcią.

Całkowita wartość projektu: 5 773 460,00 PLN

Kwota dofinansowania: 5 470 260,00 PLN

Kwota dofinansowania UE: 4 041 422,00 PLN

Partner Wiodący: Województwo Wielkopolskie/Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Kaliszu

Partnerzy: Syntea S.A, Fundacja Kaliski Inkubator Przedsiębiorczości